Regelmatig ontvangt het EMCI Register vragen over aan- en verkoopkeuringen van pleziervaartuigen. In dit artikel zet Robert Tettelaar van het EMCI Register de meest gestelde vragen op een rij.
Onder redactie van het EMCI Register
Heb ik informatieplicht of onderzoeksplicht? En wat houdt dat in?
De Nederlandse wetgeving bepaalt dat de verkoper informatieplicht heeft en de koper onderzoeksplicht. Indien hierover problemen ontstaan, zullen de koper en verkoper moeten aantonen hoe aan deze plicht is voldaan.
Om te voldoen aan de onderzoeksplicht is het inschakelen door de koper van een deskundige een logische en verstandige keuze. Meestal is dit een gecertificeerde expert pleziervaartuigen. De expert onderzoekt het pleziervaartuig en rapporteert hier schriftelijk over. In de overeenkomst van koop en verkoop zijn de afspraken met betrekking tot de keuring vastgelegd. Dit zodat duidelijk is wie tegen welke keuringscriteria, voorwaarden, uitsluitingen, kosten etc. keurt en rapporteert.
Om te voldoen aan de informatieplicht is de verkoper verplicht alle informatie over het pleziervaartuig te geven. Denk daarbij aan de feitelijke informatie over het schip, zoals de bouw-, merk- en typegegevens, BTW- en CE-status. Maar ook uitgevoerd onderhoud en reparaties etc. Belangrijk is dat de verkoper ook informatie moet geven over de gebreken aan het schip. Hierbij geldt het uitgangspunt dat de koper moet aangeven wat hij/zij weet, of redelijkerwijs zou kunnen weten. Als u bijvoorbeeld tijdens de laatste zomertocht een harde stranding heeft gehad en nog geen onderwaterschipinspectie heeft uitgevoerd, is dit belangrijke informatie die een koper niet mag worden onthouden.
De verkoper en de betrokken jachtmakelaar zijn verplicht eerlijke, betrouwbare en controleerbare informatie te geven. Omgekeerd heeft de koper de plicht een en ander daadwerkelijk actief te controleren. Gebruikelijk is dat de kerngegevens zijn opgenomen in een informatieblad en op internet worden gepubliceerd. Andere – mogelijk meer gevoelige elementen – komen vaak tijdens het koop- en verkoopproces aan de orde. Onder alle omstandigheden dient alle informatie te zijn gedeeld vóór het moment dat overeenstemming wordt bekrachtigd door middel van de ondertekening van de overeenkomst van koop en verkoop.
Heb ik vrije expertkeuze?
Het algemene uitgangspunt is simpel. De koper is vrij in het kiezen van de eigen expert. Omgekeerd is de verkoper vrij voorwaarden te stellen aan de competenties van de expert en het uit te voeren keuringsproces. Partijen zullen hierover dus overeenstemming dienen te bereiken en leggen dit vast in de overeenkomst van koop en verkoop.
Gebruikelijk is dat verkopers akkoord gaan met experts die zijn gecertificeerd of zijn aangesloten bij een beroeps- of brancheorganisatie en werken tegen vooraf bekende keuringsnormen. Indien een verkoper of tussenpersoon u als koper dwingt met één specifieke persoon te werken, is het advies hiermee niet akkoord te gaan. Het is een belangrijke contra-indicatie ten aanzien van de onafhankelijkheid van de expert.
Is CE-zelfkeuring een CE-vrijstelling?
Nee, de wet- en regelgeving rondom CE voorziet in de mogelijkheid dat een jachtbouwer bepaalde typen schepen (en dat zijn er heel weinig) onder CE mag brengen via zelfkeur. Het betekent concreet dat het schip volledig aan alle CE-vereisten dient te voldoen. En dat de bouwer zelf de keuring uitvoert en het bijbehorende technische dossier samenstelt. Dus: geen vrijstelling, alle CE-vereisten zijn en blijven van toepassing.
Is een opleveringskeuring een CE-keuring?
Nee, bij nieuwbouw en grootschalige renovaties is het verstandig om een opleverings/acceptatiekeuring te laten uitvoeren. Hierbij controleert een expert bij nieuwbouw of de werf levert volgens de specificaties en bij renovatie of een en ander is uitgevoerd tegen de afgesproken condities en of de integriteit van het pleziervaartuig is gegarandeerd. Deze keuring is geen CE-keuring. De CE-keuringen dienen te worden uitgevoerd door een aangewezen keuringsinstantie, ook wel Notified Body (NOBO) genoemd. Dit met uitzondering van de in de vorige paragraaf genoemde zelfkeuring door de jachtbouwer. Een NOBO kan worden herkend aan het Nando-nummer. Nando-nummers kunnen worden gecontroleerd via de EU-website. Ga bij de aankoop van een pleziervaartuig altijd na of het vaartuig CE-plichtig is en of de CE correct is toegekend. Voor alle duidelijkheid: een opleveringskeuring levert dus ook geen vrijstelling voor de CE-plicht op.
Hoe zit het met het eigendom, de distributie en de doorlevering van een keuringsrapport?
De opdrachtgever en expert regelen via een dienstverleningsovereenkomst alle keuringsafspraken. Hier vallen ook de afspraken onder met betrekking tot het eigendom, de distributie en de doorlevering van een keuringsrapport.
Gebruikelijk is dat het keuringsrapport:
- is gekoppeld aan een tijdvak en géén geldigheid heeft buiten dat tijdvak;
- eigendom wordt van de opdrachtgever en niet mag doorgeleverd aan derden. Of bijvoorbeeld een andere koper indien uw eigen verkoop niet doorgaat.
Ga dus altijd vooraf na wat het doel van de keuring en de rapportage is. Zorg ook voor afspraken die hierop aansluiten. Bij het EMCI Register zien we in de praktijk veel ‘gedoe’ over het doorleveren van de rapportage. Voorkom dit door hierover vooraf met de expert duidelijke afspraken te maken.
Vragen of opmerkingen? Mail naar het EMCI-secretariaat.
We staan u graag te woord!
Robert Tettelaar
EMCI Register
+ 31 (0)88-0038735
info@emci-register.com