Deze week “buigt” de Raadscommissie Mobiliteit, Luchtkwaliteit, Water zich over de omstreden Nota Varen 2. De plannen om vanaf 2025 in het centrum en vanaf 2030 in het gehele Amsterdamse binnenwatergebied alleen nog maar emissievrije vaartuigen toe te staan, heeft tot ophef geleid. Zowel onder booteigenaren, als onder nautische ondernemers. De booteigenaren maken zich niet alleen zorgen over de kosten, maar ook over de technische haalbaarheid van de plannen.
De vrees is dat straks alleen de rijke burgers het zich nog kunnen permitteren om te varen. “Varen in de grachten wordt alleen nog iets voor de elite en exploitanten van een e-verhuurvloot. De gewone Amsterdammer, die als alternatief voor een volkstuin in een van de vele verenigingshavens een gekoesterd poffertje heeft liggen, heeft het toekijken,” zo stelt Gerwin Klok, branchemanager Nederlandse Jachtbouw Industrie. “Bootjeseigenaren die hun inboard scheepsdiesel moeten vervangen, naar schatting 70% van de schepen, door een qua vermogen vergelijkbaar elektrisch exemplaar, zijn al gauw beduidend meer dan € 10.000 kwijt. Dan moet een dergelijke boot nog verzekerd worden.”
En er zijn meer bezwaren. Zo worden ook de jachthavens op kosten gejaagd om de booteigenaren van kostbare laadpunten te voorzien. Niet alleen de palen zijn duur, ook de noodzakelijke aansluiting vraagt om een flinke investering. Het elektriciteitsnet moet deze extra belasting ook nog aankunnen. “Het is maar zeer de vraag of het digitale BHG vignet wel voldoet aan de eisen die de AVG wetgeving hieraan stelt,” vult Gerwin Klok aan.
Lees er meer over op www.jachtbouw.nl