Het is prachtig: liggend op de chaise longue naast het bestuurdersplatform, het enorme zonnedak open en kijkend naar de hemel. Glijdend over het water met een goede 25 knopen. En als het weer slechter wordt, druk je gewoon op een knop en het dak sluit. Plaats vervolgens de grote schuifdeur in het slot en alles zit weer dicht. Buiten is dan weer binnen en je reist beschermd tegen de elementen. Dit is het idee van de Targa 45 GT
die, in tegenstelling tot zijn zus de 45 Open, volledig rondom afgesloten kan worden. Bij de Fairline 45 Open blijft de cockpit aan de achterzijde open en beschermt een soft top u tegen regen en zonlicht.
Tekst: Alexander Worms. Foto’s: Alexander Worms & Fairline Yachts.
“De Targa is ideaal voor vaargebieden in het noorden, waar het soms koel kan zijn. Toch biedt het ook een soepele overgang tussen binnen en buiten”, verklaart Miles Moorhouse, Head of Marketing bij Fairline Yachts. Het dak van de Targa is aan de achterzijde ver boven de cockpit getrokken, zodat ook het zitgedeelte beschermd is. Ook de zijwanden lopen verder door naar achteren voor extra beschutting. Wie een onbelemmerd zicht op de hemel zoekt, kan gebruik maken van het zonnebed boven de machinekamer of die op het voordek.
De salon met stuurstand
De salon zelf wordt gedomineerd door de tafel met bank en de al eerder genoemde chaise longue, evenals de stuurstand. Het heeft twee stevige stoelen, de bestuurdersstoel is elektrisch in hoogte verstelbaar. Een uitklapbaar voetenbankje zorgt ervoor dat je al staande het hoofd door het geopende dak naar buiten kunt steken. Varen in de buitenlucht, wat een vrijheid! Wanneer we normaal zitten, blijkt het voetensteuntje vrij laag: onze voeten komen helaas net niet tot de grond. Was dit wel het geval, dan zou dit het varen nog relaxter maken. Het overzicht vanaf de stuurstand is goed. De achterste hoeken van het zwemplateau zijn echter vanaf de bestuurderspositie niet zichtbaar, wat het afmeren ‘met de kont naar de kade‘ tot een kwestie van oefenen maakt. Een camera die zijn beeld doorgeeft aan de multifunctionele displays biedt een oplossing.
Bewegingsvrijheid aan boord
Benedendeks, aan bakboord, is er een praktisch ingerichte kombuis met een tweepitsinductiekookplaat, koelkast, spoelbak en magnetron. Aan stuurboord kan ofwel een zitgroep worden geïnstalleerd, ofwel een derde cabine met een stapelbed. Voor en achter volgen hutten met een eigen badkamer. Beide kunnen worden uitgerust met twee eenpersoonsbedden in plaats van een tweepersoonsbed. De bedden zijn uitgevoerd zonder lattenbodem en de matrassen zijn dik en van goede kwaliteit. De tweepersoonsbedden zijn met hun 1,35 meter breedte knus. Al is er ook ruimte voor wat extra centimeters breedte. De afwerkingskwaliteit in donker notenhout met een hoogglanslak past bij dit jacht: de toplagen zijn prachtig, een kenmerk waar Fairline Yachts terecht trots op is. Ook de hoogtes en de overige bewegingsvrijheid aan boord zijn perfect in orde. Kortom: de kleinste Fairline brengt een zeer succesvol totaalpakket. En nu de vraag: hoe vaart deze nieuwkomer?
De vaareigenschappen
Op het testschip zijn twee Volvo-dieselmotoren met IPSvoortstuwing in gebruik. De IPS 600 hebben elk 440 Pk. Hiermee bereikt de Fairline een topsnelheid van 36,1 knopen zonder apparatuur en met lege watertanks. Als alternatief zijn de grotere IPS 650 ook beschikbaar in de optielijst van de scheepswerf. Deze hebben dan elk 480 Pk. De motoren bubbelen comfortabel mee als ze stationair draaien. Ze worden niet echt luidruchtig door het hele snelheidsbereik. Tijdens de test werd maximaal 74 db(a) gemeten op de bestuurdersstand. Dat is goed. Ook de afwerking is prima, alles is duidelijk geregeld. Het brandstofsysteem heeft Racor-filters met een waterafscheider en een alarm dat afgaat als er teveel water is opgevangen in het filter. Dit is voorbeeldig.
Hetzelfde geldt voor de vaareigenschappen: dankzij de IPSaandrijvingen blijft deze Fairline te allen tijde onder controle, zonder dat het saai wordt. De Targa beheerst zowel sportieve bochten als golven. Het voelt altijd veilig aan.
De verhoging van de romp is vrij vlak om zo voldoende binnenruimte te creëren. Dat is vooral fijn als je in de voorste hut ligt. Bij het varen met hoge golven zijn de klappen op het water hoorbaar, maar er komt geen spatwater overheen. Gewoon een compromis. Het laat bovendien zien hoe stabiel de romp met schuim sandwich en afgebouwd in vacuüminjectie werkelijk is. Geen kraken of scheuren, alles ziet er zeer solide uit. Dat is een hoge standaard. Manoeuvres op lage snelheid kosten tijd, maar zijn goed uitvoerbaar.
Achteruitdraaien is goed mogelijk, zelfs met de motor. Havenmanoeuvres kunnen met een beetje oefening eenvoudig worden uitgevoerd, ook dankzij de joystickbediening. Planeren start rond 2.400 rpm. De zuinigste snelheid is bij 3.000 toeren per minuut. Hiermee vaart u met een goede 24 knopen naar uw bestemming en moet u na 218 zeemijlen de 1.300 liter
tank bijvullen, met een reserve van 15 procent in de tank.
Verrassing onder het achterdek
Aan dek beweeg je je veilig dankzij verschillende handgrepen. De gangboorden zijn echter maar 27 centimeter breed. Het neusje van de zalm van de Targa is verborgen onder het grote achterdek: met het verlaagde zwemplateau opent zich daar een garage voor een volwaardige 2,85 meter lange rubberboot. Niet slecht voor een schip van 14,20 meter lengte.
Conclusie
De Targa 45 GT biedt een goed pakket. De ruimte onder het dek, de goede afwerking en vaareigenschappen en het te openen dak bieden een grote mate van flexibiliteit. Als u de Fairline zelf wilt varen, heeft u minimaal £ 622,800 incl. BTW nodig. Uiteraard is de actuele prijs uitgedrukt in euro’s verkrijgbaar via de Nederlandse dealer Jonkers Yachts.
Specificaties Fairline Targa 45 GT
Lengte over alles: 14.20 m.
Romplengte: 12.80 m.
Breedte: 4.32 m.
Diepte (onbelast): 1.17 m.
Gewicht (onbelast: 12,500 kg.
Slaapplaatsen: 4-5
CE-categorie: B
Capaciteit: 12 personen
Motorisatie testboot: 2x Volvo Penta IPS600 D6-440, diesel
Jonkers Yachts
Fairline-dealer voor
de Benelux & West-Duitsland
Kabbelaarsbank 11
3253 ME Ouddorp
+31 (0)111-673330
info@jonkers.org
www.jonkers.org