Van Antwerpen tot Basel en van Berlijn tot Lyon. Met hun Excellent 1000 Hybride voeren de Beowulf-eigenaar en zijn echtgenote een groot deel van West-Europa door. En dankzij het hybride systeem kwam het echtpaar op plekken, waar ze dankzij de mogelijkheid tot elektrische aandrijving extra van de natuurpracht genoten. “Het elektrisch varen heeft ons veel genoegen gebracht.”
“Tijdens een van de laatste reizen die we maakten, gingen we door maar liefst 384 (!) sluizen richting Lyon. We voeren over de meeste kanalen en rivieren in Nederland, Duitsland en Frankrijk met de dieselmotor. Maar we kwamen ook door een lange tunnel, waar andere jachten slechts doorheen mochten als ze op sleeptouw genomen werden door een elektrische sleepboot. Op dat punt konden wij zelfstandig verder reizen. Ook met dank aan de traploze overbrenging die ons met de boeg- en hekschroef echt alle kanten op laat manoeuvreren.” Een eigenschap die onderweg ook in al die sluizen en menig haven van pas kwam. “Als het daar vol lag, vonden wij altijd nog wel een gaatje om aan te leggen.”
‘Eén met de natuur’
Maar, zo stelt de jachteigenaar, de manoeuvreerbaarheid is niet eens het grootste voordeel van het hybride motorsysteem. “Dat is toch wel het ultieme recreatiegevoel dat je door de elektrische motor ervaart. Zeker voor oud-zeilers als wij is het puur genieten om van de dieselmotor over te schakelen op elektrisch. Zo stil! Als we alleen nog het geluid van schroefgeruis horen, voelen we ons één met de natuur.” Dankzij het elektrisch varen zag het echtpaar ook natuurgebieden waar alleen elektrisch varen toegestaan is. “Het prachtige gebied in de buurt van Kaag en Braassem in Zuid-Holland bijvoorbeeld. En van andere natuurgebieden genoten we door de stille motor extra. Zoals van De Alde Feanen in het Friese Eernewoude. Zeker in Nederland hebben we de mooiste natuurgebieden in alle stilte doorkruist.”
‘Altijd een alternatieve krachtbron paraat’
Als ochtendmensen gaan ze het liefst in alle vroegte al op pad. “Dan varen we geruisloos weg uit de haven, zonder de ander gasten te storen. Wel zo vriendelijk!” Hij had er niet eens bij stil gestaan; al die voordelen van het hybride systeem. De reden dat hij er tien jaar geleden voor koos, was toch vooral vanuit veiligheidsoverwegingen. “Mocht ik eens ergens aandrijfproblemen krijgen, dan wilde ik niet dat ik geen kant meer op kon. Ik moest gewoon een alternatief hebben om op eigen kracht een veilige haven te bereiken.” In de praktijk overkwam het hem maar één keer. “Ik lag in Kuinre toen ik problemen kreeg. Toen schakelde ik met een druk op de knop over op elektrisch varen en voer ik zo naar Akkrum voor een reparatiebeurt. Daar bleek het een kleinigheidje te zijn.”
‘Drie á vier uur onafgebroken elektrisch varen’
Zoals de Beowulf-eigenaar toch veelal de elektrische stand prevaleert. “Wij zijn trekkers. Elke dag een uurtje of vijf varen, ergens overnachten en weer door. Het grootste deel daarvan konden we elektrisch varen. Tenminste als we niet voluit varen, want dan trekken we de accu zo leeg. Maar met 6 km per uur, houden we het makkelijk drie á vier uur vol.” Eenmaal aangemeerd brengt de walstroom uitkomst om weer een nacht bij te laden. “En als we toch langer geruisloos willen varen, gebruiken we gewoon de generator om onder het varen alweer bij te laden.”
‘Dieselmotor als ideale combinatie’
Toch is de combinatie met een dieselmotor ideaal. “Op rivieren als de IJssel, de Rijn en ook in het Wad-gebied staat een behoorlijke stroming. Om daar veilig en comfortabel doorheen te komen, is de dieselmotor wel nodig. En als je overvallen wordt door slecht weer, is het toch ook prettig om met 30 km per uur een veilige haven op te zoeken.” Daarom biedt hybride varen het beste van drie werelden: stilte, manoeuvrerend vermogen én veiligheid. “Ik zou het iedereen aanraden. Zeker in combinatie met alle luxe en comfort die de Beowulf biedt. Van droogtrommel tot microwave en van airco tot deur in de open kuip. Zoals het model in de naam al zegt, is de Beowulf gewoon een excellente boot.”
Meer informatie is te verkrijgen op www.jachtmakelaardij4beaufort.nl