Bij de koop en verkoop van een pleziervaartuig is het vaststellen van eigendom belangrijk. In dit artikel zet EMCI enkele basisuitgangspunten op een rij.
Onder redactie van EMCI Register
Bij de koop en verkoop van een pleziervaartuig is het belangrijk dat de koper ook daadwerkelijk eigenaar wordt. De eigendom dient eenduidig te blijken uit de eigendomsdocumenten. Er bestaat nogal eens onduidelijkheid over uit welke documenten de kwalificatie bestaat.
“De persoon die in het kadaster staat geregistreerd als eigenaar, is ook juridisch eigenaar.”
Kadastrale registratie
Als een schip in het kadaster staat geregistreerd, kan uit de inschrijving de eigenaar worden afgelezen. Dus: de persoon die in het kadaster staat geregistreerd als eigenaar, is ook juridisch eigenaar. Lastig hierbij is dat het kadaster niet altijd correct is bijgewerkt. Immers, als een vaartuig wordt verkocht en de kadastrale inschrijving wordt niet over- of uitgeschreven, blijft de voormalige eigenaar gewoon als eigenaar geregistreerd staan. Deze persoon kan dan dus over het vaartuig blijven beschikken en bijvoorbeeld een hypotheek erop vestigen of een schuldeiser er beslag op laten leggen. Zorg er dus altijd voor dat de kadastrale inschrijving correct is. Overigens is het in Nederland niet verplicht om een vaartuig kadastraal te laten registreren, tenzij er een hypotheek op wordt gevestigd.
Vaarbrieven, Y-nummerregistratie en dergelijke
Vaarbrieven, Y-nummer-registratie en andere vergelijkbare documenten zijn geen eigendomsbewijs. De afgevende instanties stellen eigendom niet vast; zij nemen simpelweg een opgave of melding over. De afgegeven documenten geven dus geen eigendomstitel. Deze documenten zijn uitsluitend geldig voor het specifieke doel waarvoor ze zijn afgegeven.
Geen vormvoorschriften
Vaartuigen mogen zonder vormvoorschriften worden geleverd. Simpel gezegd kunt u dus betalen en meenemen. Niemand verplicht u om iets vast te leggen. In de praktijk is dit dus niet aan te raden en wordt dringend geadviseerd een deugdelijke eigendomsdocumentatie samen te stellen.
“Vaarbrieven zijn geen eigendomsbewijs.”
Eigendomsdocumentatie
Kwalificerende eigendomsdocumentatie bestaat uit:
▪▪ Eigendomsdocumentatie van de huidige eigenaar. Dus: van wie is wanneer gekocht? Is er een overeenkomst van koop en verkoop? Akte van levering en aanvaarding? Kopie aankoopbetaling? Kopie scheepsadministratie zoals onderhoud, verzekering, ligplaats?
▪▪ Overeenkomst van koop en verkoop van uw eigen aankoop. Let erop dat in de overeenkomst de identiteit van alle partijen wordt vastgesteld en dat alle aspecten rondom koop, verkoop, levering, aanvaarding, technische keuring, proefvaart, geschillen en conflicten volledig worden beschreven.
▪▪ Akte van levering en aanvaarding: hierin wordt de feitelijke juridische levering en operationele overdracht en aanvaarding beschreven en vastgelegd. Het is een aanvullend document op de overeenkomst van koop en verkoop.
▪▪ Aanvullende documenten, zoals doorhalingen en mutaties in het kadaster en andere registers, hypotheek- en beslaguitschrijfbewijzen (doorhalingen).
Pand- en retentierechten
Vergeet bij de eigendomscheck niet om na te gaan of indicaties bestaan met betrekking tot bezwaren en schulden. Immers, het kan zomaar zijn dat een eigenaar ergens het vaartuig als onderpand heeft gegeven. Het achterhalen van onderpand, pand- en retentierechten is niet eenvoudig, omdat hiervoor geen wettelijke eenduidige registratieplicht bestaat. U bent dus gedeeltelijk afhankelijk van de eerlijkheid van de verkoper om een en ander te melden. Een goede reden dus om wat onderzoek te doen en controlevragen te stellen.
Advies: bij gerede twijfel aanvullende maatregelen nemen of niet kopen. Een goede aanvullende maatregel is het inschakelen van een gecertificeerde EMCI-jachtmakelaar.
Vragen of opmerkingen? Mail naar het EMCI-secretariaat.
We staan u graag te woord!
Robert Tettelaar
EMCI Register
T: +31 (0)88-0038735
info@emci-register.com