Inbraken in huizen of auto’s zijn vaak drugs-gerelateerd. Daarentegen zijn jachten eerder het doelwit van professioneel georganiseerde serie inbraken. Dit komt doordat de gestolen goederen uit boten moeilijker te verkopen zijn: de markt is beperkter. In de meeste gevallen worden de dure navigatie-elektronica en buitenboordmotoren ontvreemd. Hier zijn een aantal tips om het inbrekers lastig te maken.
Bescherming tegen inbraak en diefstal
Bij de vakhandel zijn vele mechanische beveiligingsmaatregelen beschikbaar in verschillende modellen en prijsklassen. Het kan een goed idee zijn deze maatregelen aan te vullen met elektronische oplossingen.
- Akoestische alarmen zijn een effectieve investering voor jachthavens die ‘s nachts afgelegen en verlaten zijn, want zij schrikken de inbrekers af en trekken de aandacht.
- Traceersystemen op basis van GPS worden ook steeds populairder. Een traceersysteem is zeer nuttig voor het traceren van gestolen jachten of grotere buitenboordmotoren.
Diefstal voorkomen: waardevolle spullen van boord
Het is echter altijd beter om diefstal te voorkomen. Laat daarom nooit waardevolle spullen aan boord achter wanneer u uw jacht verlaat. Sluit de trappen naar het ruim, de kisten en luiken goed af. Ook dient u de hoofdschakelaar uit te schakelen en het alarm en traceersystemen te activeren. Tot slot is het verstandig geen sleutels aan boord of in de stuurhut te ‘verstoppen’.
Beveiliging van de buitenboordmotor
Voor kleinere buitenboordmotoren die aan de spiegel bevestigd zijn met knevelmoeren is een U-slot een standaard beveiligingsmethode. Echter: de plastic of aluminium vleugels van de schroeven en het U-slot zelf zijn gemakkelijk te breken met een betonschaar of ijsspray. Een betere oplossing is een knevelgrendel die de hele vleugelmoer bedekt en gemaakt is van zeer sterk roestvrij staal. Een ander zeer effectief alternatief is een railslot dat over beide knevelmoeren past.
Grotere buitenboordmotoren die aan het jacht vastgeschroefd zitten hebben van nature al een hoge beschermingsgraad. Omdat de schroeven meestal tot aan de binnenzijde van de boot doorlopen, moet de dief eerst de boot ingaan om de schroeven los te maken. Uit ervaring blijkt dat er dan een tweede persoon nodig is om de moeren los te draaien. Dat weerhoudt dieven er echter niet van om het toch te proberen. Verzekeraars eisen daarom vaak een aanvullende beveiliging, zoals ‘slotbouten’ die alleen geopend kunnen worden met specifiek gereedschap of met een sleutel.
Beveiliging van de opslagruimte
Bakskisten dienen altijd op slot te zijn en mogen geen waardevolle apparatuur bevatten. Omdat een standaard hangslot gemakkelijk kan worden opengebroken, bouwen sommige fabrikanten opslagruimte in, die van de binnenzijde gesloten kan worden. Voor opslagkasten zijn ook inbouwsloten beschikbaar, zoals vaak te zien in Amerikaanse motorboten.
Beveiliging van de trailer
Om diefstal van trailers te voorkomen maken booteigenaren deze meestal vast aan vaste objecten met behulp van kettingen of staalkabels. Als aanvullende beveiliging kunt u wielklemmen, velgvergrendelingen, een koppelingsslot en remschijfsloten gebruiken. De standplaats moet voorzien zijn van een goed hek dat op slot kan en/of onder toezicht staan, en de trailer dient op slot te worden gedaan.
Beveiliging tijdens winteropslag
Laat de nautische uitrusting, zoals plotters, radars, GPS, verrekijkers en zwemvesten ‘s winters niet aan boord liggen. Losse nautische objecten die u niet op de boot bewaart, maar bijvoorbeeld in de kelder van uw huis, vallen ook onder de verzekeringspolissen van Pantaenius.
Deze preventietips zijn opgesteld door Pantaenius Jachtverzekeringen. Pantaenius heeft 50 jaar ervaring in het leveren van verzekeringsoplossingen aan jachtbezitters. De jachtverzekeraar heeft een internationaal netwerk van specialisten. Nederlandse bootbezitters kunnen bij vragen contact opnemen met:
Ellen Hooning – T: +31 (0)202 90 0064 – ehooning@pantaenius.com