Aan het begin en einde van het watersportseizoen wordt er volop gekraand. Bij watersportverenigingen en op scheepswerven hangen vele motor- en zeilboten aan dwarsbalken, touwen en banden. Menig booteigenaar schouwt dit met zweet op het voorhoofd aan. Het kranen van een boot kan spannend zijn.
Wie is er verantwoordelijk bij een kraanoperatie?
In commerciële winteropslagplaatsen worden deze tiloperaties meestal uitgevoerd door het eigen personeel van het bedrijf, of uitbesteed aan een gespecialiseerde onderneming. De kraanbediener is er verantwoordelijk voor dat de machine goed functioneert en dat daarbij de juiste uitrusting wordt gebruikt. De eigenaar hoeft de voorman alleen te informeren over het gewicht van het vaartuig en de vakman zijn of haar werk laten doen.
In een zeilclub is de jachteigenaar echter geheel zelf verantwoordelijk voor het kraanwerk. In dat geval is de jachteigenaar ook zelf verantwoordelijk voor het naleven van de voorschriften.
Waar moet u opletten als u zelf gaat kranen?
Voor het correct kranen is gedetailleerde kennis nodig. Wanneer u toch besluit zelf te kranen, dient u de veiligheid goed in acht te nemen. Het belangrijkste aspect daarbij is de conditie van de banden. Controleer of de breukbelasting van de band voldoende is en inspecteer daarbij ook de conditie van de banden. Vervuilde banden kunnen ervoor zorgen dat de buitenkant van de boot beschadigt. Ook te korte banden kunnen schade veroorzaken. Een lange band snijdt minder snel in de boot.
Daarnaast is het uiteraard ook belangrijk de banden correct te plaatsen. De fabrikant of eigenaren van hetzelfde type boot kunnen u hier vaak bij helpen en u vertellen wat de beste manier is om de banden aan te brengen.
TIP: Maak een foto van het jacht in de banden, zodat u het volgende seizoen de banden gemakkelijker kunt aanbrengen.
Zorg ervoor dat er altijd een dwarsbalk wordt gebruikt met een kraanhaak, anders kan het jacht uit de band glijden. Zelfs als er een dwarsbalk wordt gebruikt, moeten de banden ook aan elkaar worden bevestigd voor extra veiligheid.
Een jacht rust meestal op ten minste vijf punten: op de vier stutten die de scheepsromp ondersteunen en op de kiel. Als de druk op de stutten te groot is, kan dit deuken in de romp veroorzaken. Dit soort schade kan worden vermeden door de boot eerst op de kiel te plaatsen en hem dan langzaam te laten zakken op de stutten.
Hoe beschermt u de tuigage?
In Noord-Europa is het gangbaar om in de winter de mast te strijken. In het middellandse zeegebied kunnen jachten echter worden gestut met de mast omhoog. In deze situatie moet een schip echter beter worden beschermd tegen ongelukken, met bijvoorbeeld een extra bevestiging aan de grond. De tuigage maakt het schip windgevoelig en dat kan leiden tot trillingen en verhoogde druk op de stutten of de bokken. Met de mast omhoog is onderhoud en controle van uw jacht meestal moeilijker. Masten van koolstofvezel en hout dienen altijd te worden gestreken en te worden opgeslagen in een opslagruimte of ten minste worden bedekt met een mastzeil, omdat deze gevoelig zijn voor UV-straling.
Deze preventietips zijn opgesteld door Pantaenius Jachtverzekeringen. Pantaenius heeft 50 jaar ervaring in het leveren van verzekeringsoplossingen aan jachtbezitters. De jachtverzekeraar heeft een internationaal netwerk van specialisten. Nederlandse bootbezitters kunnen bij vragen contact opnemen met:
Ellen Hooning – T: +31 (0)202 90 0064 – ehooning@pantaenius.com