De nieuwe Botlekbrug, een van de grootste hefbruggen in Europa, is een belangrijke schakel voor weg-, spoor- en scheepvaartverkeer. Omdat elke storing er 1 teveel is, werkt Rijkswaterstaat er hard aan om storingen te voorkomen en het aantal storingen terug te brengen, onder andere door de werking van de brug continu te monitoren en regelmatig preventief onderhoud uit te voeren. Er zijn in het verleden al veel maatregelen getroffen om het storingspercentage van de brug te doen dalen. Denk daarbij onder andere aan aanpassingen in de afhandeling van de storingen. Ook zijn de slagbomen aangepast. Ook zijn er verbeteringen gekomen in de datacommunicatieverbinding met de verkeerscentrale. Verder zijn er verbeteringen aan de grendels gedaan.
Ondanks alle maatregelen en het preventieve onderhoud is een storingsvrije brug helaas niet mogelijk. De enorme afmetingen en het gewicht, de complexiteit van de aanwezige techniek, de combinatie van spoor- en wegverkeer en het groot aantal keren dat de brug per dag opengaat en de hoge snelheid waarmee de brugdekken op en neer gaan, zorgen dat de nieuwe Botlekbrug niet alleen uniek is, maar ook storingen heeft. Iedere beweegbare brug blijft ‘een machine’ waarbij technische storingen of een technisch defect nooit helemaal te voorkomen is. Rijkswaterstaat doet er uiteraard alles aan om storingen te voorkomen. En als er sprake is van een storing of defect, doet Rijkswaterstaat er alles aan deze zo snel mogelijk te verhelpen zodat de overlast voor de gebruikers van de brug tot een minimum zal worden wordt beperkt.
Lees hier meer over op www.vid.nl