Het Noord-Hollandse bedrijf Finsulate heeft een zelfklevend folie ontwikkeld waardoor algen en mosselen niet aangroeien op scheepswanden. Na succesvolle applicaties in de beroepsvaart wereldwijd is in 2017 is de zogenaamde antifouling wrap op diverse boten in Amsterdam uitgetest en op basis hiervan ziet Finsulate verdere groeimogelijkheden in Amsterdam. Amsterdam Jachtbouw timmert aan de weg met het verduurzamen van de Amsterdamse (sloepen)vloot, onder andere door ombouw naar elektrische aandrijving. De duurzame insteek van beide bedrijven vormt de perfecte basis om samen Finsulate verder te introduceren in Amsterdam en zo de traditionele giftige antifoulingverven langzaam uit te faseren.
Algen, mosselen en zeepokken hechten zich graag aan de wand van schepen. Het gevolg is dat de schepen meer weerstand krijgen en meer brandstof nodig hebben om te varen. De traditionele manier om de aangroei tegen te gaan is een giftige verf. Deze verf moet om de een à twee jaar vervangen worden. Zowel bij het aanbrengen als tijdens het varen laten deze verven gifstoffen, waaronder oplosmiddelen en zware metalen, vrij in de lucht en in het water. Zo komt jaarlijks 58 duizend ton verf in zee terecht, aldus Finsulate.
‘Dat moet toch anders kunnen’, zo dacht Rik Breur van Finsulate. Hij bedacht een duurzamere oplossing in de vorm van een zelfklevend folie voor op de scheepsromp, met fijne nylon haartjes erop. Die nauwkeurig geplaatste stekels maken het voor de mosselen en andere flora en fauna lastig om te hechten aan de scheepswand. Vergelijk het met de stekels van een zeeëgel of de doorns van een roos, haartjes worden op allerlei plaatsen in de natuur gevonden als afweermechanisme.
Het folie is dit jaar op diverse typen pleziervaart uitgetest, op zeilboten van 7 tot 30 meter lang en op sloepen en snelvarende ribs tot 40 knopen snelheid. Het heeft als grote voordeel niet alleen dat het geen gif in het water verspreidt, het werkt ook langer dan de traditionele verven. Finsulate verwacht voor de pleziervaart een levensduur van vijf tot tien jaar. De eerste pleziervaartuigen liggen inmiddels vier jaar in het water. Het scheelt de eigenaren dus de jaarlijkse zorg voor onderhoud. De iets hogere kosten worden hierdoor eenvoudig terugverdiend.
Door de samenwerking tussen Finsulate en Amsterdam Jachtbouw is het voor particulieren in Amsterdam nu eenvoudig om het onderhoud binnen de stad uit te laten voeren. De locatie van Amsterdam Jachtbouw is goed bereikbaar en biedt voldoende ruimte voor groei. Hiermee is er voor scheepseigenaren in Amsterdam feitelijk geen reden meer om niet duurzaam van de grachten te genieten.
Lees hier meer over op www.finsulate.com en www.amsterdamjachtbouw.nl