Sinds eind 2015 werkt CED samen met Stolenboats.nl om de schade als gevolg van diefstal van pleziervaartuigen te verminderen. Bij melding van een gestolen boot door de verzekeraar aan CED worden de gegevens met een foto naar Stolenboats.nl gezonden. Deze plaatst dit op de website en verspreidt een signalering via haar socialmediakanalen. Voor een nog grotere kans van slagen wordt ook een emailnotificatie verzonden. Deze wijze van signaleren van een vaartuig heeft in de anderhalf jaar van samenwerken al meer dan eens tot informatie geleid. Maar wat gebeurt er daarna?
Onder redactie van CED Recreatie
Dit artikel verscheen eerder in YachtFocus Magazine nummer 155 (septembereditie 2017)
Zodra Stolenboats.nl informatie over de mogelijke verblijfplaats van een gestolen vaartuig ontvangt, wordt deze informatie direct besproken met de behandelend schade-expert. Deze zal, na overleg met de verzekeraar, besluiten tot het in laten stellen van een aanvullend onderzoek.
Situatieschets
Eerst moet gekeken worden of het inderdaad mogelijk om het gestolen vaartuig gaat, en in welke situatie het zich bevindt. Bevindt het vaartuig zich op privéterrein of is het onbeheerd en vrij toegankelijk? Hebben we te maken met mogelijke verdachten of met een argeloze bezitter? Is er voor de ter plaatse te komen politie voldoende rechtmatige grond voor handelen? Voor dit vervolgonderzoek heeft CED zelf Forensic experts in huis, maar voor specifieke vaartuigkennis wordt ook gebruik gemaakt van de expertise van Menno den Drijver, eigenaar van Stolenboats.nl. Als geen ander kent hij de werkwijze van de politie en weet hij een vaartuig te identificeren.
Identificatie van het vaartuig
Een politieagent is goed opgeleid en heeft een grote algemene kennis en ervaring, maar vaak ontbreekt de specifieke kennis met betrekking tot vaartuigen. Menno den Drijver weet hen stap voor stap te begeleiden in
dit proces. Vaak is een vaartuig nog goed te identificeren aan de hand van bijvoorbeeld verkleuring op de romp waar een scheepsnaam heeft gestaan, of door het controleren van de verborgen serienummers.
Strafrechtelijk oordeel
Het is daarna aan de Officier van Justitie om een beslissing te nemen over teruggave van het vaartuig aan de rechtmatig eigenaar. Daarbij zal onder andere de wijze van verkrijging door de huidige bezitter een belangrijke
rol spelen. Als niet gebleken is dat er sprake is van opzetheling of diefstal door deze bezitter, en er is een ‘redelijk’ bedrag betaald dan zal een Officier van Justitie kunnen besluiten tot teruggave aan de persoon onder wie het vaartuig in beslag is genomen. De eigenaar van wie het vaartuig werd gestolen, dan wel diens verzekeraar, vist in dat geval achter het net.
Civielrechtelijk oordeel
Op dat moment is het van belang dat snel gehandeld wordt om alsnog de belangen van deze eigenaar of verzekeraar te verdedigen. Strafrechtelijk mag dan wel besloten zijn dat het vaartuig dient te worden teruggegeven aan de bezitter te goeder trouw, civielrechtelijk kan dit nog wel eens heel anders liggen. Een eigenaar van een boot, die het bezit daarvan door diefstal heeft verloren, kan deze gedurende drie jaren als zijn eigendom opeisen, tenzij de huidige bezitter de boot heeft gekocht bij een botenhandelaar. Ook dit traject heeft Menno den Drijver in samenwerking met CED meermalen succesvol voor de eigenaar of verzekeraar doorlopen.
Meer weten over de diensten van CED Recreatie?
Kijk op www.ced.group, bel CED op telefoonnummer + 31 (0)10 284 34 00 of stuur uw vraag per e-mail naar recreatie@ced.group.