De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) lanceerde op 17 augustus een nieuwe versie van KNRM Helpt, de gratis alles-in-één app voor watersporters.
Met actuele weersinformatie, vaarkaarten, waterwegen en knooppunten, havens, bunkerstations, duikstekken, logboek en nog veel meer. En de watersporter die in nood is of assistentie nodig heeft belt met één druk op de knop naar de juiste instantie voor hulp.
Het vergroten van de veiligheid op het water en een snelle hulpverlening in geval van nood zijn de belangrijkste drijfveren achter de ontwikkeling van de app KNRM Helpt. De nieuwe generatie watersporters huurt steeds vaker een schip in plaats van er zelf één te kopen. Daarmee komt de traditionele voorbereiding op een vaartocht op een lager niveau te staan. De KNRM stimuleert met de app een goede en makkelijke voorbereiding van vaartochten, omdat het pech- en nood kan voorkomen. Zowel voor de gevorderde watersporter als voor degene met minder ervaring is de app KNRM Helpt een uitkomst.
Dit biedt de vernieuwde app
Met de nood- of assistentieknop belt de gebruiker automatisch met de juiste instantie: Kustwacht of 112 bij een noodgeval en KNRM Alarmcentrale voor assistentie. Positie en belangrijke geregistreerde gegevens worden met een oproep meegestuurd zodat hulpdiensten u sneller kunnen vinden en beter kunnen helpen. Bij gebruik van een vaarplan waarschuwt de app bij te late aankomst en alarmeert de hulpdiensten en thuisblijvers bij vermissing. De vaartocht kan zelf gevolgd worden op een recente nautische kaart en kan in een logboek worden bewaard.
Het actuele weerbericht, golfhoogte en getij zijn beschikbaar rond uw positie en vooraf of onderweg op elke locatie in de kaart. Datzelfde geldt voor informatie over havens, marifoonkanalen, reddingstations, waterwegen en knooppunten en – nieuw – voor duikstekken, watersportwinkels, jachtwerven en reparatiebedrijven. Je deelt je positie of vaartocht automatisch met thuisblijvers, vrienden en familie via social media (nieuw).
Aan de app is de website www.knrmhelpt.nl gekoppeld, waarin gebruikers gepersonaliseerde checklisten kunnen maken voor de tochtvoorbereiding, de start van het seizoen en de winterberging, afgestemd op het type vaartuig. Ook kunnen de vaartochten worden teruggekeken en vaarstatistieken worden gedownload en gedeeld met anderen.
Snelle en beter afgestemde hulpverlening
De KNRM is met de app KNRM Helpt binnen haar werkgebied zelf direct telefonisch bereikbaar voor niet-spoedeisende hulpvragen op het water. Daarvoor heeft de KNRM een eigen alarmcentrale ingericht. Omdat de gegevens van het schip bij registratie van de app worden vastgelegd en een volgfunctie is ingebouwd beschikt de KNRM direct over de positie van de hulpvrager, relevante vaartuiggegevens, het aantal opvarenden en contactgegevens van thuisblijvers. Hierdoor kan hulpverlening sneller en beter worden afgestemd op elke individuele situatie. Dit is ook in noodgevallen zo. De Nederlandse Kustwacht heeft dan inzage in dezelfde gegevens.
KNRM Helpt app in binnen- en buitenland
De app KNRM Helpt is in heel Nederland te gebruiken, maar vooral bedoeld voor de Noordzee en de ruime binnenwateren, zoals IJsselmeer, Waddenzee en de Zeeuwse wateren, waar de 45 KNRM reddingstations gevestigd zijn en de NL Kustwacht reddingsacties coördineert. Maar ook in andere Europese landen is de KNRM Helpt app te gebruiken. Als men tijdens de vaartocht Nederland verlaat, andere landen passeert of de eindbestemming ligt in een ander Europees land, dan wordt de Nood- of Assistentie oproep vanuit de app automatisch naar de juiste hulpinstantie doorgezet.
De app is gemaakt voor smartphones en beschikbaar in de App Store van Apple voor iOS 8.0 en hoger en in de Play Store van Google voor het besturingssysteem Android 4.0 en hoger.
Meer informatie is te vinden op knrm.nl/helpt