Oude benzine is de laatste jaren een grote bron van pech, zo laat pechhulpverlener Botenwacht weten. Tijdens de drukke weekenden van Hemelvaart en Pinksteren bleek maar liefst 80% van de storingen aan benzinemotoren gemeld bij Botenwacht, te wijten aan een vorm van vervuiling van de carburateur. Vaak komt deze vervuiling door het gebruik van oude benzine.
Mick Eijsten van Botenwacht legt uit: “Feitelijk is de huidige benzine niet veel langer houdbaar dan zes weken. Net als bij biodiesel ligt ook hier nieuwe regelgeving aan ten grondslag. Oliemaatschappijen moeten meer duurzaam geproduceerde brandstof gebruiken en dit heeft onder meer als gevolg dat er tegenwoordig een percentage bio-ethanol in benzine zit. Ethanol heeft als negatief kenmerk dat dit meer water aan zich bindt en water in de brandstof is nooit goed. Daarnaast heeft de hedendaagse benzine sneller de neiging tot vergommen. Blijft er benzine in de carburateur zitten, dan verkleven door de optredende vergomming de kleine onderdeeltjes zoals vlotternaald en sproeiers of deze raken verstopt. Het proces van verouderen en vergommen begint bij benzine zeer snel. Een boot die enkele weken niet wordt gebruikt heeft dan ook al een vergrote kans op een vervuilde carburateur. Bedenk dan wat een periode van maanden gedurende de winter dan teweeg kan brengen. Een carburateur laten schoonmaken is een secuur en vaak dure aangelegenheid. De carburateur moet worden gedemonteerd en helemaal uit elkaar worden gehaald. Alle kleine onderdeeltjes moeten zorgvuldig worden schoongemaakt. Daarna moet alles weer in elkaar worden gezet en de carburateur weer aan de motor worden geplaatst.”
Vervuilde carburateur of injectoren kunnen worden voorkomen door additieven te gebruiken. Deze hebben een reinigende en verzorgende werking op het brandstofsysteem. Naast het gebruik van additieven is het aan te raden om na elk vaart de carburateur ‘leeg te draaien’.
Meer informatie is te vinden op www.botenwacht.nl