Op vrijdag 14 oktober vindt op de Bataviawerf het symposium Historische Scheepsreconstructies plaats met als thema authenticiteit en duurzaamheid.
Het symposium komt voort uit het scheepsbouwproject van Stichting Batavialand, de reconstructie van een 16de eeuws waterschip dat de komende jaren op de Bataviawerf te volgen is.
In de periode 1500-1700 was het waterschip het meest karakteristieke vissersschip op de Zuiderzee. Het waterschip kan worden beschouwd als een ‘voorloper’ van de botter, het scheepstype dat bij uitstek gerelateerd wordt aan de Zuiderzeevisserij.
Het waterschip wordt op zoveel mogelijk authentieke wijze gebouwd. Een streven dat tijdens het bouwproces vragen oproept omtrent omgang met authenticiteit en duurzaamheid. Op welke grenzen wordt gestuit bij het maken van keuzes en hoe wordt hier mee omgegaan? Wat betekent dit voor het uiterlijk, de exploitatie en onderhoud? Tijdens het symposium staat de vraag centraal hoe er tegelijkertijd duurzaam en authentiek gebouwd kan worden en welke inspiratie er gehaald kan worden uit verschillende andere bouwprojecten.
Ook voor een iets minder ingevoerde scheepsbouwer zal het symposium goed te volgen zijn. Sprekers tijdens het symposium zijn Anton van den Heuvel, hoofd bouw van de Bataviawerf, Johan Prins, bouwer van de Aebelina en Thomas Finderup uit Denemarken over de bouw van het Osebergschip in Noorwegen. Het symposium vindt plaats onder voorzitterschap van André van Holk, buitengewoon hoogleraar Maritieme Archeologie Rijksuniversiteit Groningen.
De grenzen van authenticiteit in de scheepsreconstructie zijn zeer gedegen verkend in het Vikingschipmuseum in Roskilde (DK). Daar heeft men ervoor gekozen zo authentiek mogelijk te werken en wetenschappelijk verantwoorde reconstructies te maken. De Deense werkwijze is een inspiratiebron voor vele andere scheepsbouwers, ook die van de Bataviawerf. De laatste presentatie tijdens het symposium is daarom gewijd aan het Osebergschip, dat in Noorwegen is gereconstrueerd. Spreker Thomas Finderup zal na zijn lezing (Engelstalig) een demonstratie geven van de wijze waarop de planken van dit schip gemaakt zijn. Een boomstam zal handmatig worden gespleten, waarna er uit de stukken hout planken gekapt zullen worden. Symposiumdeelnemers wordt een unieke kans geboden kennis te maken met deze weinig beoefende scheepsbouwtechniek.
Meer informatie over het symposium, het programma en de mogelijkheid tot aanmelden is te vinden op de website van de Bataviawerf: www.bataviawerf.nl