Naast branden in jachthavens wordt de pleziervaart de laatste jaren regelmatig opgeschrikt door branden aan boord van zeil- en motorjachten. Dit lijkt met name te wijten aan de verouderde pleziervloot en gebrekkige controle, zo is te lezen op Limburger.nl.
Onderzoeksbureau NBTC NIPO heeft in 2013 vastgesteld dat bijna 50 procent van de kajuitjachten in Nederland ouder is dan 35 jaar. Daar komt bij dat er in tegenstelling tot (vracht)wagens aan jachten na de bouw geen veiligheidseisen meer worden gesteld.
De afgelopen jaren is de gebruikstijd van plezierjachten per seizoen afgenomen. Booteigenaren komen minder vaak op hun boot. Dat is deels te verklaren door de vergrijzing onder die eigenaren. Niet alleen de vloot veroudert, ook de kapiteins. Liefst 74 procent van de huidige booteigenaren is ouder dan 50 jaar. Daarvan is 44 procent zelfs ouder dan 60 jaar. Nu is een hogere leeftijd uiteraard niet één op- één te koppelen aan een toenemende brandgevaar. Maar de combinatie van factoren van een verouderende vloot, een gebrek aan veiligheidseisen en een vergrijzende groep gebruikers die steeds minder gebruik maakt van de eigen vaartuigen, wijst nadrukkelijk in de richting van achterstallig onderhoud. En dus een groeiend veiligheidsrisico.
„De brandveiligheid van de pleziervloot is een vraagteken. De deugdelijkheid van gasinstallaties wordt niet in kaart gebracht. Keuringen zijn in tegenstelling tot de beroepsvaart vrijwillig, waardoor vaak sprake is van gebrekkig onderhoud”, zegt de Hiswawoordvoerder.
Lees het volledige bericht op www.limburger.nl