In de aprilmaand gaat op diverse plekken in Nederland het toeristische seizoen officieel van start. Friesland doet dit jaar een charme-offensief richting de Nederlandse toerist. Gedurende aankomend en volgend weekend wordt de Nederlandse toerist uitgenodigd om met Friesland kennis te maken middels de ‘Proeven aan Friesland’ campagne.
Foto: Merk Fryslân
Het aantal internationale toeristen dat Friesland bezoekt, groeide de afgelopen jaren sterk. Met name Duitsers en Belgen weten Friesland in toenemende mate te vinden. Ook verwelkomt Friesland inmiddels de eerste Chinese toeristen. Mede dankzij het binnenhalen van de titel Culturele Hoofdstad van Europa in 2018 is de groei van het aantal internationale bezoekers nu al goed merkbaar.
De groei van het aantal binnenlandse toeristen blijft nagenoeg bij alle provincies in Nederland achter, ook in Friesland. Nederlanders die Friesland eenmaal hebben ontdekt blijven terugkomen, Friesland heeft een herhalingspercentage van 70%. De uitdaging is het realiseren van nieuwe aanwas. Uit imago onderzoek blijkt dat met name Nederlanders die Friesland nog nooit hebben bezocht een beperkt beeld hebben van de toeristische mogelijkheden en Friesland niet of nauwelijks in overweging nemen voor een vakantie.
“De uitdaging ligt in het binnenhalen van de zogenaamde firsttime-visitors. We moeten Nederlandse toeristen net dat extra zetje geven om Friesland te willen ontdekken. Daarom doen we dus nu een charme offensief richting de Nederlandse toerist”, aldus Martin Cnossen, directeur van Merk Fryslân.
De themacampagne Proeven aan Friesland richt zich op de Nederlandse toerist en is een uitnodiging om Friesland als vakantiebestemming ‘uit te proberen’. Tijdens de twee Proeverijweekenden (15 t/m 17 en 22 t/m 24 april) kan de toerist kiezen uit tientallen gratis activiteiten en is er een volle evenementenagenda. Een groot aantal restaurants serveert – met korting – typisch Friese gerechten. Doordat de toeristische ondernemers aantrekkelijke kortingen (ook op overnachtingen) bieden, is de trigger om Friesland in deze weekenden eens ‘uit te proberen’ groot. Meer informatie is vindbaar op proevenaan.friesland.nl
De campagne is een samenwerking tussen Merk Fryslân, de Friese toeristische regio’s, Fryslân Culinair, Koninklijke Horeca Nederland-regio Friesland en het samenwerkingsverband Varen in Friesland.
Lees meer informatie op www.merkfryslan.nl