Hiswa pleit voor gesloten systeem van bouw, afvoer en recycling. Jachthavens en gemeenten worden steeds vaker geconfronteerd met achtergelaten boten. Dat zijn oude, voornamelijk polyester, boten die eigenaren dumpen omdat ze niet verkocht, gerepareerd of afgevoerd kunnen worden. Tijdens een internationaal conferentie over yacht recycling vandaag in RAI Amsterdam, komen experts uit 25 landen bijeen om te praten over een oplossing voor dit groeiende economische en ecologische probleem.
HISWA Vereniging, brancheorganisatie van de watersport, pleit voor een gesloten systeem van bouw, afvoer en recycling. “Nederland heeft net als de rest van Europa, te maken met een veroudering van de vloot. De vele polyester boten die werden verkocht in de jaren ’70 en ’80 verliezen langzaam hun economische waarde. Binnen nu en 15 jaar zijn er in totaal 75.000 sloopboten. Langs de waterkant liggen buiten gebruik geraakte vaartuigen. We moeten deze illegale dump inperken. Een gesloten systeem van bouw, afvoer en recycling is noodzakelijk”, aldus Geert Dijks, directeur HISWA Vereniging en spreker op de conferentie.
Polyester als grondstof
Tijdens de conferentie staan met name de mogelijkheden om oud polyester te hergebruiken centraal. Nu vindt hergebruik op kleine schaal plaats, zonder kwaliteitbehoud. Dijks: “Als oud polyester weer als grondstof kan dienen, zoals bij staal en hout, wordt de sloopprijs gunstiger.” Er zijn wel inzamel- en recycleprojecten in Frankrijk, Japan en Scandinavië, maar erg succesvol zijn die niet. De inzamelkosten zijn hoog, de eigenaar van de achtergelaten boot is vaak onbekend en er is een dilemma over wie de rekening moet betalen.
Meer informatie kunt u vinden op www.hiswa.nl