De Nederlandse (super)jachtbouw behoort de laatste jaren met Italië en Duitsland tot de wereldtop. Waar de Duitsers zich vooral richten op lange en grote schepen zijn de Italianen gespecialiseerd in het bouwen van grootschalige seriebouw. De Nederlandse jachtbouw staat voor kwaliteit, handelsgeest, vakmanschap en innovatieve technieken, met aandacht voor zuinig brandstofgebruik en nieuwe materialen als glas en carbon.
Foto: Sfeerfoto jacht
Verschillende ontwikkelingen zorgen ervoor dat Nederland tot deze wereldtop behoort. Volgens directeur Jen Wartena van het Harlingse Icon Yachts speelt de zeer goede infrastructuur in Nederland een belangrijke rol. Exportmanager Jeroen Sirag van Hiswa Holland Yachting Group geeft aan dat vanwege het ontbreken van een grote thuismarkt de Nederlandse bedrijven zich al in een vroeg stadium collectief op de exportmarkt hebben gericht en daar een toonaangevende positie hebben verworven.
De Nederlandse jachtbouwers hadden eind 2014 nog voor een bedrag van 4 miljard euro aan orders in portefeuille. Sommige bedrijven hebben last gehad van een dalende vraag van rijke Russen, maar bij de meeste jachtbouwers gaat het nog steeds redelijk goed.
Tussen 2009 en 2012 daalde de verkoop van nieuwe superjachten wereldwijd en dus ook in Nederland sterk. Gelukkig trad in de afgelopen twee jaar in de meeste marktsegmenten een duidelijk herstel op. ‘De gemiddelde prijs voor een superjacht van € 41 mln in Nederland, ligt ver boven het wereldwijde gemiddelde’ geeft Jeroen Sirag aan.
Lees het volledige artikel op: www.fd.nl