Opnieuw bereikt een opvallende melding de experts: een jachteigenaar verliest – al zeilend – een ruit van zijn zeiljacht uit het bouwjaar 1989. Het ongeval doet zich voor bij de kust bij Harwich (Engeland). Gelukkig heeft de verzekerde het snel in de gaten: hij besluit over de andere boeg te liggen en gaat op de motor verder. Het gat is intussen met een kussen afgestopt. De vraag is echter: hoe heeft dit kunnen ontstaan?
Tekst: Garantex Expertise (reeds ondergebracht in CED)
Dit artikel verscheen eerder in YachtFocus Magazine nummer 115
Lloyds heeft indertijd voor dit type boot al stormblinden verplicht gesteld in de vorm van multiplex platen. Deze waren niet aan boord bij deze boot. We praten hier over gelijmde perspex ruiten die van buiten naar binnen gezien op de verticale binnenrand tegen het aluminium zijn gelijmd.
Lijmende werking
Het geel gekleurde op de schets is de toegepaste siliconenkit die toen werd gebruikt. Na verloop van ruim 25 jaar was de lijmende werking van de kit bij deze boot niet meer intact. Dit kan ook al eerder het geval zijn. De zee trekt met kracht aan de ruit als het schip uit het water trekt. Diezelfde kracht heeft de ruit losgetrokken van de aluminium raamlijst.
Garantex heeft het hier over vaste ramen met aluminium en perspex van het merk Vaassen Fittings die op verschillende zeiljachten zijn toegepast. De leverancier van deze ramen bestaat niet meer, waardoor nieuwe boten niet meer met deze ramen worden uitgerust. In gebruikte boten komen de ramen nog wel voor.
Onderzoek de eigen ramen
De experts van Garantex adviseren met klem de eigen scheepsramen te onderzoeken. Controleer welk type ramen op uw boot zijn aangebracht en kijk daarbij ook naar de lijmverbinding. Eigenlijk dient kit met een dergelijke lijmende functie niet van het type siliconen te zijn maar bijvoorbeeld van poly-urethaan of poly-sulfide. Zelfs dan dient de lijmende werking na tien jaar grondig gecontroleerd te worden. Bij twijfel raden de experts aan de ruit te verwijderen en deze opnieuw met kit aan te brengen.
De beschreven raamconstructie met alleen een verlijming met siliconenrubber tegen een aluminium rand wordt al tijden niet meer toegepast. Is uw boot echter
op leeftijd en is deze toch voorzien van dit type verlijming? Overweeg dan om de ramen of de borging van de ruiten te vervangen. Zo voorkomt u dat u net als deze verzekerde de zeiltocht moet onderbreken vanwege een verloren raam.
Garantex bedankt de betreffende jachteigenaar voor het ter beschikking stellen van de informatie.
Op 1 januari 2015 heeft Unigarant NV, in de watersport ook bekend als Garantex Expertise, haar expertisewerkzaamheden ondergebracht bij CED. Meer informatie over CED watersport is te vinden op www.ced-watersport.nl