Geen land te ver, geen baai te klein of er ligt een jacht met onze driekleur te dobberen. Er is zelfs een regelmaat en route te ontdekken bij zeezeilende Hollanders,waarbij naast wind en oceaanstromen ook kindervakanties een rol spelen. In de zomervakantie vertrokken een Grand Soleil en een Jeanneau, onafhankelijk van elkaar, uit Nederland. Elk voor een ‘rondje Atlantic’ met aan boord van beide jachten een gezin met jonge kinderen. Na prachtige omzwervingen hebben de jachten elkaar op de ankergronden van de Surinamerivier voor Paramaribo ‘getroffen’. Letterlijk.
Tekst: Garantex Expertise (reeds ondergebracht in CED)
Dit artikel verscheen eerder in YachtFocus Magazine nummer 91
Kinderparadijs
De ankerplek was prachtig, recht voor een hotel met een zwembad, een waar kinderparadijs. De Jeanneau lag al een week op die plek toen de Grand Soleil haar ankerstek kwam uitzoeken. Vanwege de sterke piekstroming op de rivier heeft de schipper van de Grand Soleil de eerste dagen het jacht amper verlaten. Regelmatig werd het anker gecontroleerd, soms met een klapje achteruit. Na een paar dagen was het vertrouwen in het houden van anker zodanig dat de schipper met zijn gezin ging zwemmen bij het hotel. Ook het gezin van de Jeanneau was voor een waltripje van boord gegaan.
Losbreken
De schipper van de Grand Soleil werd bij het zwembad ruw uit zijn vakantieroes getrokken. Zijn jacht brak los van het anker en werd onder volle stroomsterkte en golfslag tegen de boeg van de Jeanneau geslagen. De Grand Soleil kwam met de midscheeps dwars voor het ankerbeslag van de Jeanneau en werd langzaam door de stroming naar achteren verschoven. Het ankerbeslag kon ondertussen zorgvuldig met hakkende bewegingen de hele lengte van het langsschuivende dek en de reling aan stukken slaan. Het resultaat: 23 gaten in het laminaat, de teakhouten voetlijst vernield, de buitenste dekdelen gescheurd, de kikkers verbogen, de hekstoel ingedrukt en de windgenerator uit het lood. Uiteindelijk bleef de Grand Soleil met de ankerketting verstrikt hangen aan de achterzijde van de Jeanneau. De ankerketting kon daardoor enthousiast en vrijuit ‘zagen’ in het roerblad, met het uitbreken van stukken roer tot gevolg. Ook de Jeanneau liep aanzienlijke schade op aan boeg en romp, maar leek minder geschonden uit het treffen te zijn gekomen.
Expert ter plaatse
Beide jachten bleken bij dezelfde verzekeraar verzekerd. Vanwege de schadeomvang aan beide jachten besloten de verzekeraars een expert vanuit Nederland over te laten vliegen, om op locatie de schade van beide jachten op te nemen en over noodzakelijke tijdelijke reparaties te praten. Vooral lekkages en verzwakkingen in de romp zouden tot een veiligheidsrisico kunnen leiden. Voorafgaand aan het vertrek werd een inventarisatie gemaakt van beschikbare lokale jachtservicebedrijven en experts. Een reparatie op locatie zou voor beide jachten enkele weken in beslag nemen en van grote invloed zijn op de reizen. Beide gezinnen wilden daarom indien mogelijk en verantwoord bij voorkeur de definitieve reparaties laten uitvoeren bij terugkomst in Nederland.
Tijdelijk herstel
Tijdens onze schadeonderzoeken bleek dat er met de nodige ingrepen veel tijdelijk gerepareerd kon worden. Er werd een lokaal timmerbedrijf ingeschakeld om de dekken en de voetrails van de Grand Soleil te herstellen. De gaten in het laminaat werden gedicht. Voor de windgenerator werden onderdelen ingevlogen. Het boegbeslag van de Jeanneau werd provisorisch gefixeerd en werd de voorstagbevestiging op sterkte beoordeeld. De rompschade werd door de schipper zelf hersteld. Na uitvoerige gesprekken werd het voor beide jachten verantwoord geacht om de reis voort te zetten. Zo konden nog voor de aanvang van het nieuwe schooljaar konden alle Caribische eilanden worden afgezeild.