Het uitvoeren van aankoopexpertises is meer dan alleen ‘bootje keuren’. Het volgende verhaal illustreert dit.
Tekst: Duursma & Versluijs Yacht Surveyors
Dit artikel verscheen eerder in YachtFocus Magazine nummer 72
1 De aankoopexpertise van een motorjacht verloopt prima. In mijn ogen is het een goed schip. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er helemaal niets aan het schip mankeert. Naast een paar lampjes die het niet doen en wat storingen in de elektrische installatie, heeft het schip een probleem met de schroefas. De as met een pakkingbus aan de binnenkant en een watergesmeerd lager aan de buitenzijde loopt extreem zwaar. De verkoper is onaangenaam verrast, hij had het schip bij zijn aankoop niet door een HISWA aankoopexpert laten keuren. De verkoper wil ook niet zomaar opdracht geven om het in orde te laten maken. De transactie stagneert en de koper ziet van de koop af.
2 Twee dagen later belt dezelfde opdrachtgever mij weer op. Hij heeft nu een perfect schip op het oog bij een particulier. Het is een ‘werfgebouwd’ schip, praktisch nieuw en de koper vraagt aan mij of hij het moet laten keuren. Alleen al uit eigenbelang zou ik ‘ja’ moeten zeggen. Maar ik vraag hem of hij voor enkele honderden euro’s geen risico wil uitsluiten. Het wordt hem meteen duidelijk en hij laat mij de expertise uitvoeren. Het schip blijkt een zelfbouw project (beslist geen slechte kwaliteit) op een werfgebouwd casco te zijn. Hierdoor is de prijs te hoog. De koper voelt zich op het verkeerde been gezet en realiseert zich dat de afgesproken prijs dus niet betaald moet worden. De verkoper wil hem zijn handgeld niet teruggeven. In mijn rapport staat duidelijk dat dit géén werfgebouwd schip is, zoals in de koopovereenkomst is omschreven. Met mijn HISWA aankoopexpertise-rapport en een brief van de kopers rechtsbijstandsverzekering is het probleem snel opgelost. Handgeld terug of een aantal duizenden euro’s van de prijs af. Het werd handgeld terug.
3 Alsof de duvel ermee speelt. Ik werd weer gebeld door dezelfde opdrachtgever. Hij verontschuldigt zich dat hij mij weer moet lastigvallen. Het schip dat hij op het oog heeft, heeft al een expertiserapport. Ik vraag hem of hij het wil scannen en mailen. Het ‘lijkt’ op een HISWA aankoopexpertise-rapport, maar het is het niet. De pagina’s zijn niet genummerd en er ontbreken verschillende essentiële keuringsonderdelen.
Ondertussen benadert de makelaar van motorjacht nummer één mijn opdrachtgever met de mededeling dat de schroefas gerepareerd wordt. Er wordt mij gevraagd of ik de reparatie van de schroefas wil beoordelen. Ik ga er heen en zie dat twee professionele monteurs de schroefas verwijderd hebben en met veel moeite het ‘foute’ lager aan het verwijderen zijn. Vlak voor de volledige montage controleer ik de uitlijning van de motor en schroefas, inspecteer alles nog een keer en maak hiervan een rapport op. Na een proefvaart wordt de koop gesloten.