De organisatoren van de Volvo Ocean Race hebben in 2012 Green Marine, het dochterbedrijf van het Nederlandse bedrijf Vitters Shipyard, gekozen om in een internationaal consortium zeven Volvo Ocean Race boten te bouwen. De Nederlandse inbreng in de Volvo Ocean Race gaat veel verder dan alleen Team Brunel, en de zeilers Carolijn Brouwer (Team SCA) en Wouter Verbraak (Team Vestas Wind).
Weinig mensen weten dat alle zeven identieke schepen gebouwd zijn bij Green Marine in Southampton, een dochteronderneming van de Nederlandse jachtbouwer Vitters Shipyard in Zwartsluis. Deze Engelse dochteronderneming, die in 2010 tot de groep is toegevoegd, is gespecialiseerd in de bouw van grote carbon (koolstof) constructies en met name in de bouw van carbon zeiljachten.
Green Marine heeft een wereldwijde reputatie als specialist in het custom bouwen van composiet racejachten en de rompen van high-performance super jachten. In de afgelopen 30 jaar heeft Green Marine meer dan 180 composiet rompen gebouwd. Green Marine heeft VOR de mogelijkheid geboden om het vereiste aantal boten voor de Volvo Ocean Race in de relatief korte periode te bouwen en werd aangesteld als de leider van het ontwerp en bouwteam.
Voor de bouw van de zeven jachten die momenteel de VOR varen is gebruikt gemaakt van twee andere leveranciers om het project binnen de gestelde tijd te kunnen klaren. De productie startte eind 2012 en de eerste dek- en rompdelen werden voor montage en fit-out bij Green Marine in maart 2013 afgeleverd. In september 2013 werd het eerste jacht afgeleverd aan het dames team van SCA. De totale bouw van de zeven schepen heeft totaal 18 maanden geduurd en alle schepen zijn binnen de gestelde tijd aan de teams overgedragen, die meteen vanaf de werf aan de training konden beginnen.
Volvo Ocean Race & Green Marine
Green Marine heeft in samenwerking met de organisatoren van de Volvo Ocean Race een high-performance, sterk, betaalbaar, one-design racejacht gecreëerd. De uitdaging zat met name in het ontwerp en de constructie de schepen.
Naast uiteraard de veiligheid was het van het grootste belang dat alle schepen identiek zouden zijn in elk aspect, van composiet onderdelen, dek apparatuur, boordsystemen tot de masten en zeiluitrusting. Voor het eerst in de historie van de Volvo Ocean Race, voorheen Whitbread race, zeilen identieke jachten de race. Naast het sportieve aspect dat alle schepen hetzelfde zijn en het nu helemaal op de bemanning aankomt, heeft de eenheidsklasse en de organisatie, met centraal georganiseerde shore support, het voordeel dat de prijs voor een campagne aanzienlijk lager uitkomt dan voorheen. Dit was van belang om de race betaalbaar te maken en daarmee ook aantrekkelijker voor de sponsoren.
De nieuwe racejachten hebben een lengte van 22.14 meter en hebben een breedte van 5.60 meter. Elke jacht weegt 12.500 kilogram dankzij het composiet materiaal waarvan de roeren, romp en opbouw zijn gemaakt.
Green Marine vormde een consortium van twee andere composiet bouwers met voldoende capaciteit om de onderdelen te leveren voor de hoofdconstructie. Toeleveranciers uit Frankrijk, Italië en Zwitserland leverden respectievelijke onderdelen aan voor de bouw van de schepen. Als hoofdaannemer had Green Marine de centrale plaats in dit grootschalige project en was tevens verantwoordelijk voor de productie van meer dan 70 componenten voor elke boot, het opzetten van een wereldwijde supply-chain voor het leveren van de nieuwste technologieën op elektronica en communicatie, de montage, de fit-out, en de proefvaarten voorafgaand aan de overdracht aan de teams. Dankzij deze internationale samenwerking hebben we een nieuw product kunnen ontwikkelen dat ruim voldoet aan de uitdagende eisen die aan deze schepen gesteld worden.
Uitdagingen
De organisatorische uitdaging lag met name in het krappe tijdsschema van het concept tot de bouw van alle schepen. De tijd tussen ontwikkeling en bouw van de eerste onderdelen was slechts een paar maanden en daarmee was er dus geen tijd voor het maken van prototypes. Dankzij het kordate project management, de strakke planning, en de goede samenwerking van alle toeleveranciers, zijn de schepen opgeleverd volgens het initiële bouwschema.
De technische uitdaging lag er met name in om een schip te bouwen dat allereerst sterk en veilig genoeg was om deze race te zeilen, maar dat daarnaast van lichtgewicht zou zijn om ook de prestaties te waarborgen, die van een racer verwacht mogen worden.
De eerste etappe van Alicante naar Kaapstad hebben de schepen zich ruimschoots kunnen bewijzen en zijn de voordelen van de eenheidsklasse goed naar voren gekomen. Met de afstand van twaalf minuten en vier seconden tussen de nummer 1 en 2 op een afstand van 6487 zeemijl is aangetoond hoe spannend een lange afstand race kan zijn en de schepen hebben zich qua zeewaardigheid en sterkte bewezen. Afgezien van enkele kleine schades, is er geen averij geweest en hebben alle schepen de finish in Kaapstad onder goede omstandigheden gehaald. Na een stop van drie weken, wordt de race vandaag voorgezet. De eerstvolgende etappe zal de schepen naar Abu Dhabi voeren.