Regelmatig wordt mij gevraagd welke bijzondere defecten ik tijdens de aankoopkeuringen tegenkom en wat het bijbehorende prijsplaatje is. Daarom wil ik dit artikel graag aan deze vragen wijden. Onder andere osmose, te dunne vlakdikte en motoren die aan revisie toe zijn behoren tot kostbare defecten, maar ook andere wezenlijke gebreken kunnen een hoge reparatierekening opleveren.
Tekst: Theo van Rijswijk, www.yachtexpertise.nl
Dit artikel verscheen eerder in YachtFocus Magazine nummer 81
In het kader van deze rubriek laat ik de laatste vier schepen die ik gekeurd heb de revue passeren, waarbij ik alleen de wezenlijke gebreken noteer. De extra aanbevelingen en aandachtspunten en het achterstallig klein onderhoud laat ik buiten beschouwing.
De Jong kruiser
Bij de keuring van deze kruiser kwam ik flink wat tegen. De oliedruksensor werkte niet naar behoren, de boegschroefkabel was te dun en de startaccu slecht. De hydrauliekmotor van de buitenstuurstand was versleten, de navigatielichten aan Bb en Sb en het toplicht waren defect en de lenzen troebel. De hoorn was defect, het vluchtluik was defect en de afsluiter in de gasleiding was op een foute plaats gemonteerd, waardoor het gassysteem ronduit gevaarlijk was. Ook ontbrak er een bilgepomp. De totale reparatiekosten bedroegen ca. € 1.000,- tot € 1.300,- Nog niet eens zo’n flinke som, soms zijn er reparatiekosten van meer dan € 5.000,- bij dit soort kruisers.
Drammer 820
Ook bij de Drammer 820 schortte er het nodige. De schroefaslager had speling, de schroef moest gerepareerd en gebalanceerd worden, de motorbedieningshendel functioneerde slecht, wat een defecte keerkoppeling kan opleveren. Het toilet, de dynamo, de hoorn en de ankerlierschakelaar werkten niet of niet goed. Het gassysteem was niet volgens de CE eisen en de accu was niet in orde. Om dit alles te repareren heb ik een bedrag van
€ 1.200,- tot € 1.600,- gecalculeerd.
Jeanneau 32
Deze Jeanneau was redelijk in orde. Toch stuitte ik op een aantal belangrijke verbeterpunten. Het stoomlicht was defect, net als de buitendouche. Ook hier merkte ik een speling bij de schroefaslager op. Totale reparatiekosten: ca. € 200,- tot € 600,-.
Friendship 28
Het laatste voorbeeld is de Friendship 28. Hierbij ontdekte ik een defecte thermische afsluiter voor het gascomfort, een defecte boeg- en heklantaarn en loszittende scepterpotten. Het gassysteem was wederom gevaarlijk. De totale reparatiekosten werden geschat op € 1.200,- tot € 1.500,-. De elektrische bedrading was hier plaatselijk erg (brand)gevaarlijk. In slechts 15 minuten was dit al aan te passen.
Mijn ervaring heeft mij geleerd dat bij 90-95% van de keuringen mijn rekening lager is dan de uit te voeren reparaties. Bij de rest van de aankoopkeuringen heeft de koper het geruststellende gevoel dat hij een goed schip koopt en heeft hij gedurende de keuring veel waardevolle (onderhouds)tips gekregen.
Als antwoord op de kop van dit artikel kan ik dus schrijven: Nee, een aankoopkeuring brengt altijd zijn geld op. Soms bespaart het u zelfs geld. Als u een schip wilt aankopen, kunt u altijd contact met mij opnemen of met één van de andere HISWA Qualified Yacht Surveyors voor een aankoopkeuring. In de tussentijd wens ik u veel watersportplezier!