We zijn onderweg naar Woudsend om het nieuwe model de Antaris Sixty6 te testen. Over de Afsluitdijk rijdend valt het ons op dat er geen enkel pleziervaartuig op het IJsselmeer vaart. Door de kou laat de gemiddelde watersporters zich niet zien. Zonde want de lucht is mooi blauw met hier en daar een schapenwolkje. Ook met dit weer is varen beslist geen straf. In Woudsend aangekomen worden we zeer gastvrij ontvangen en zijn we onder de indruk van het prachtige gebouw waarin Aquatec Industries BV pleziervaartuigen bouwt onder de naam Makma, Maril en Antaris. Onder het genot van een kop warme koffie hebben we vanuit de ontvangstruimte een mooi overzicht over het boothuis met daarin nagenoeg alle type boten van dit bedrijf en op de eerste verdieping: de werf. Wij testen vandaag de Antaris Sixty6.
Tekst: Boj van Baars en Hendrik Jan Musch, experts pleziervaart.
Foto’s: Boj van Baars, Hendrik Jan Musch en Antaris Boats
Dit artikel is gepubliceerd in Godevaert 2-2013
Het ontwerp
De Sixty6 onderscheidt zich, in positieve zin, van de doorsnee sloepen en tenders doordat dit ontwerp van beide boottypen iets wegheeft. In deze kruising wordt het beste gecombineerd. De boot is met een lengte/breedteverhouding van 2.53 tot 1 breed te noemen. Hierdoor biedt de Sixty6 enorm veel ruimte voor de opvarenden en een geweldige aanvangstabiliteit. Met maar liefst veertien personen aan één zijde van de boot blijft nog steeds ruim voldoende vrijboord over. De negatieve spiegel en de ietwat stompe waaiersteven geven de boot een tijdloze maar toch ook een frisse moderne uitstraling. Het onderwaterschip is strak en voorzien van een flinke scheg/kiel. Deze scheg zorgt voor een goed koersvast vaargedrag bij alle snelheden. Bijzonder genoeg heeft deze scheg nauwelijks invloed op de wendbaarheid.
De Antaris Sixty6 heeft een CE-markering C. Dit houdt in dat de boot is geconstrueerd en uitgerust om te varen in kustwateren, grote baaien, riviermondingen, meren en rivieren bij ten hoogste windkracht 6 en een golfhoogte van 2 meter. De CE-markering en documentatie wordt bij deze werf zeer serieus genomen en wordt dan ook met trots aan ons getoond, en dat maken we wel eens anders mee. Voor de dekbekleding is bij deze sloep van alles mogelijk. Van een antislip gelcoat tot teak of een teakvervanger. Bij de demoboot is gekozen voor teak. Leuke praktische gadget is de in de punt weggewerkte koellade.
Constructie
De constructie van de boot is goed te noemen. Nergens heb je het gevoel dat er te marginaal is omgesprongen met versteviging of materiaal. De afwerking heeft ook de nodige aandacht gehad. Zo zijn bijvoorbeeld de bakskisten aan de binnenzijde voorzien van gelcoat, wat een glad en goed schoon te houden resultaat heeft. De luiken zijn vervaardigd met het vacuüminjectiesysteem. Hierdoor zijn ook de onderzijden van de luikjes netjes afgewerkt. Bij het geteste model zijn geen sloten of scharnieren op de luiken aangebracht. Dit hang- en sluitwerk behoort tot een van de vele mogelijke opties.
De motorkast is degelijk en bewust niet voorzien van scharnieren. Hier is vanuit esthetisch oogpunt voor gekozen. Het motorluik is voldoende geïsoleerd en licht in gewicht waardoor hij makkelijk alleen te kantelen is. Het luikje van de kettingbak heeft scharnieren die niet ‘flush’ zijn met het voordek en ook ligt het polyester luik kaal op het polyester. Er wordt ons verteld dat er inmiddels een nieuw ontwerp is van het luik en dat de nieuwe boten worden uitgerust met flush scharnieren en een rubber seal tussen luik en dek. De Sixty6 is uitgerust met een buiskap die mooi past in de lijn van de boot en relatief eenvoudig en snel is op te zetten en neer te laten. Het borgje van de kap is veerbelast en niet gezekerd met een kettinkje of kabeltje. Het risico dat door de veerspanning dit pennetje overboord springt is aanzienlijk. Ook hier geeft Antaris aan dat dit verbeterd wordt. De bakskisten midscheeps zijn voorzien van houten luikjes, bekleed met teak en voorzien van nette scharnieren. Bij deze boot moeten de onderzijden van de luikjes nog worden geschilderd.
In de boot is gebruik gemaakt van inbouw ledlampjes als interieur/contourverlichting. Deze verlichting heeft aansluitingen in de bakskisten. Men moet oppassen dat men niet te veel of hardhandig spullen in de kisten gaat stouwen, dat zou beschadiging van de verlichting kunnen opleveren. Maar ook hier geldt dat de werf kijkt naar mogelijkheden om deze lampjes af te schermen. We zijn gecharmeerd van de constructie van de uitlaat in het zwemplateau van deze boot. Een andere optie is om deze ruimte te gebruiken voor een zwemtrap die volledig in het plateau kan worden geschoven. De dek-rompverbinding bij de Antaris Sixty6 is op een zeer nette manier weggewerkt onder het potdeksel wat meehelpt aan de strakke en nette uitstraling van de boot.
Vaareigenschappen
Voor het testen van de vaareigenschappen gaan we via ‘de Welle’ naar ‘de Kûfurd’. Onze boot is uitgerust met een 75 PK sterke Yanmar. Deze motor is uitstekend voor mensen die ook de mogelijkheid willen hebben om snel te varen. Als hieraan geen behoefte is kan er ook worden gekozen voor kleinere varianten. De met carbon beklede stuurstand (optie) is uitstekend gepositioneerd. Ook heb je vanaf de comfortabele banken met een lekker hoge rugleuning goed overzicht.
Wat bij het wegvaren al direct opvalt, is dat de boot uitstekend reageert op zijn roer. Door de grote stabiliteit heb je niet meteen dat nerveuze gevoel wanneer je de motor in werking zet. Stationair bij 800 toeren vaart de Sixty6 ietsje meer dan drie knopen. Dit lijkt veel maar de boot is prima te controleren, ook bij het in- en uitvaren van kleine havens. Natuurlijk is er met zo’n flinke motor en schroef wat meer te merken van de schroefwerking, maar als je dat weet is dat uitstekend in je voordeel te gebruiken. We meten bij 800 toeren bij de stuurstand 80 db. Je kunt dus gewoon met elkaar praten zonder overstemd te worden door de motor. Bij 3300 toeren gaat de boot er als een kogel vandoor en ook nu zijn de vaareigenschappen bij ongeveer 20 knopen uitstekend. Er staan door de flinke oostenwind wat golfjes maar op een enkel spatje na blijven we redelijk droog achter de stuurstand.
Conclusie
De Antaris Sixty6 is een kwalitatief zeer hoogwaardige sloep met uitstekende vaareigenschappen en een heel goed doordacht ontwerp. Waar wij zeer van onder de indruk zijn is, dat je vanaf binnenkomst op de werf tot en met het proefvaren ziet en voelt dat men bij Aquatec serieus en met passie voor boten aan het werk is. Dit zie je allemaal terug in de Antaris Sixty6. Al met al hebben we dus te maken met een uitstekend geconstrueerde boot met een drietal minimale opmerkingen waarvan de werf aangeeft naar oplossingen te kijken. En zo hoort het.
Specificaties Antaris Sixty6
Lengte 6.60 m.
Breedte 2.60 m.
Diepgang 0.75 m.
Motor 16 tot 75 PK
Vaarsnelheid 3 tot 20 knopen
CE-categorie C
Prijs v.a. € 34.000,-
Prijs geteste boot € 66.500,-
Pluspunten
+ Uitstekende vaareigenschappen
+ Hoge algemene kwaliteit
+ Ruimte en ergonomie in de kuip
+ Documentatie CE-markeringen
++ Stabiliteit
+ Prijs-kwaliteitverhouding
Aandachtspunten
– Luik ketting bakje (reeds veranderd)
– Borgpen van de buiskap
– Kwetsbare aansluiting ledverlichting
Antaris sloepen
De Zwaan 28, 8551 RK Woudsend, T: 0514-596270
E: info@antarissloepen.nl, I: www.antarissloepen.nl