Internet heeft de markt van aan- en verkoop internationaal toegankelijk gemaakt voor iedereen. Veel kopers en verkopers proberen zelf – zonder hulp van een jachtmakelaar – een pleziervaartuig in het buitenland te kopen of te verkopen. Dat lijkt goedkoop, leuk en handig. Toch krijgt EMCI veel brieven en telefoontjes van teleurgestelde en gedupeerde aan- en verkopers. In de praktijk gaat namelijk nogal eens iets mis en wordt goedkoop veelal duurkoop. In dit artikel zetten we enkele belangrijke aspecten op een rij.
Tekst: Robbert Tettelaar, EMCI
Dit artikel verscheen eerder in YachtFocus Magazine nummer 78
Eigendomsregistratie
De eigendomsregistratie en eigendomsverkrijging verschilt van land tot land. Vaak zijn er per land meerdere ‘officiële’ kadasters actief zodat je als koper diverse ‘loketten’ dient te controleren. Wat in het ene land een geldig eigendomsbewijs is, behoeft dat in het andere land niet te zijn. Eigendom kan gekoppeld zijn aan inschrijving van hypotheken, beslagen en andere vervreemdende rechten. Duidelijk dient te zijn wie de legitieme eigenaar is en welke rechten wel of niet op een schip zijn gevestigd. Een schip dient altijd vrij van hypotheek, bezwaren en vervreemdende rechten te worden geleverd.
Verzekeringen
Het verzekeren van een schip is maat- werk. De verzekering dient aan te sluiten op zowel het vaargebied als op het nationale recht van het land waar het pleziervaartuig is gevlagd of waar het op basis van de vaste ligplaats thuis hoort. Het feit dat een pleziervaartuig in land A is verzekerd is beslist geen garantie dat het schip in land B ook kan worden verzekerd. De technische eisen die verzekeraars aan schepen stellen verschillen per land.
Eisen van landen
Veel landen stellen eisen aan een pleziervaartuig voordat dit het land mag binnenvaren of uitvaren. Zo geldt binnen Europa dat een schip aan de CE-regelgeving dient te voldoen. Pleziervaartuigen van buiten Europa, bijvoorbeeld Amerikaanse pleziervaartuigen, voldoen hier vaak niet aan en mogen dus niet zondermeer Europa binnen. Experts Ook experts verschillen van land tot land. Net als onderliggende keurings- normen en ethiek. Indien een ‘open’ opdracht wordt verstrekt kan de verrassing, en vaak ook de rekening, groot zijn! Een keuringsopdracht dient altijd helder omschreven te zijn. Dus: wat moet worden gekeurd tegen welke condities en voorwaarden en binnen welk termijn.
Transport
Bij internationale transacties moet het pleziervaartuig meestal ook worden getransporteerd. Het regelen van een transport is specialistenwerk. Op eigen kiel, zelf of met ingeschakelde bemanning? Over de weg? Of aan boord van een ander schip? Dekt de verzekering het transport? Wat zijn de open einden en ‘meer/minder’ werk voorwaarden in de transportovereenkomst? Hoe werkt importeren en exporteren eigenlijk? Wat gebeurt er bij schade, verlies en diefstal?
Taal en recht
Tot slot is er de taal- en rechtskeuze. Welke taal en welk recht is leidend? U bent niet de eerste die tot z’n grote verrassing in Rusland met de Russische arbitrage procedures en een onbegrijpelijk vreemde taal wordt geconfronteerd in plaats van de ‘veilige’ Nederlandse rechtbank! Even de kleine letters niet gelezen…
Een goed advies is simpelweg ‘schoenmaker blijf bij je leest!’ Als je internationale materie niet of onvoldoende kent blijf er dan bij weg of schakel een deskundige in. Binnen de grote groep gecertificeerde jachtmakelaars bestaat een brede en actuele kennis van alle grote watersportlanden met hun specifieke grillen en nukken. Er is altijd een gecertificeerde jachtmakelaar beschikbaar die specifieke kennis van het land waar u uw pleziervaartuig aan gaat leveren of waar u het gaat kopen en hier ook ervaring mee heeft. Het inschakelen van een gecertificeerde jachtmakelaar bij uw internationale transactie voorkomt problemen en geschillen, spaart tijd en energie en borgt een geoliede aan- of verkoop.